Telecommunications
Se informa que a partir del 7 de abril de 2021, se han modificado las cuentas de abono de las liquidaciones de tasas, modelos T-6, T-7 y T-8.
Las liquidaciones de tasas que tienen a disposición a partir de esta fecha (07/04/2021) deberán ser ingresadas en cuentas del BBVA que aparecen en el modelo de la tasa.
Descripción del trámite
- Declaración de ingresos brutos de explotación anuales para la liquidación de la Tasa General de Operadores (T-6)
Los obligados tributarios u operadores realizan de forma voluntaria la presentación de declaraciones tributarias, que es una obligación formal de las previstas en el artículo 29.2 de la Ley 58/2003, General Tributaria.
Todo operador estará obligado a satisfacer a la Administración General del Estado y sus organismos públicos una tasa anual que no podrá exceder el 1 por mil de sus ingresos brutos de explotación y que estará destinada a sufragar los gastos que se generen, incluidos los de gestión, control y ejecución, por la aplicación del régimen jurídico establecido en la Ley General de Telecomunicaciones.
Con posterioridad a las comprobaciones formales de las declaraciones recibidas, se procede a emitir la liquidación tributaria provisional de la T-6.
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- Base imponible de la TGO
La LGTel señala que constituye la base imponible de la tasa los ingresos brutos de explotación que obtenga el operador obligado derivados del suministro de las redes y la prestación de los servicios de comunicaciones electrónicas incluidos en el ámbito de aplicación de la LGTel. A tales efectos, no se considerarán como ingresos brutos los correspondientes a servicios prestados por un operador cuyo importe recaude de los usuarios con el fin de remunerar los servicios de operadores que suministren redes o presten servicios de comunicaciones electrónicas.
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- Procedimientos Tributarios
Solicitudes:
- Recurso de reposición
- Devolución de ingresos indebidos
- Rectificación de declaraciones
- Fraccionamientos o aplazamientos de pago
- Reembolso de garantías
- Suspensión de actos
- Otros
Actos de iniciación a instancia del obligado tributario. Según el artículo 88.2 del RGGI (Reglamento General de Gestión e Inspección), la comunicación de inicio contendrá:
- Procedimiento que se inicia.
- Nombre y apellidos o razón social o denominación completa, número de identificación fiscal del obligado tributario y, en su caso, del representante.
- Hechos, razones y petición en que se concrete la solicitud.
- Lugar, fecha y firma del solicitante o acreditación de la autenticidad de su voluntad expresada por cualquier medio válido en derecho.
- Órgano al que se dirige.
- En el caso de que se actúe por medio de representante deberá aportarse la documentación acreditativa de la representación.
- Cuando el procedimiento se inicie mediante solicitud, ésta podrá incluir un domicilio a efectos de notificaciones.
Delivery timelines
El plazo máximo para resolver y notificar procedimientos tributarios es de 6 meses. Transcurridos los plazos máximos señalados sin haber recaído resolución expresa, la solicitud se entenderá desestimada.
Los plazos para la presentación de la Declaración de ingresos brutos de explotación anuales, para la liquidación de la Tasa General de Operadores, se establecerán en el requerimiento individualizado que se notifique a los operadores, de acuerdo con la normativa vigente en cada momento.
Regulation
- Ley 11/2022, de 28 de junio, General de Telecomunicaciones
- Ley 9/2014, de 9 de mayo, General de Telecomunicaciones
- Norma derogada, a excepción de su disposición adicional decimosexta y las disposiciones transitorias séptima, novena y duodécima, con efectos de 30 de junio de 2022, por la disposición derogatoria única.a) de la Ley 11/2022, de 28 de junio, sin perjuicio de lo dispuesto en sus disposiciones transitorias. Ref. BOE-A-2022-10757
- Ley 3/2013, de 4 de junio, de creación de la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia y desarrollo normativo
- Ley 58/2003, de 17 de diciembre, General Tributaria, y desarrollo normativo.
- Real Decreto 1620/2005, de 30 de diciembre, por el que se regulan las tasas establecidas en la Ley 32/2003, de 3 de noviembre, General de Telecomunicaciones
- Real Decreto 939/2005, de 29 de julio, por el que se aprueba el Reglamento General de Recaudación.
- Real Decreto 520/2005, de 13 de mayo, por el que se aprueba el Reglamento general de desarrollo de la Ley 58/2003, de 17 de diciembre, General Tributaria, en materia de revisión en vía administrativa.
- Orden PRE/1501/2006, de 16 de mayo, por la que se aprueban los modelos de los impresos para la liquidación de las tasas establecidas en la Ley 32/2003 gestionadas por la Comisión.
Competent bodies
La gestión de la Tasa General de Operadores (T-6), las Tasas por numeración (T-7) y la Tasa de Telecomunicaciones (T-8) corresponde a la CNMC, de acuerdo con el apartado 5 del Anexo I de la LGTel. En concreto, recae en la Presidencia de la CNMC de conformidad con el artículo 15.2, letra p) del Estatuto Orgánico de la CNMC. No obstante, el Secretario General de la CNMC es competente para dictar las liquidaciones y las resoluciones de los demás actos de gestión tributaria de la Tasa General de Operadores, de la Tasa de Numeración y de la Tasa de Telecomunicaciones, independientemente de su cuantía, de acuerdo con la Resolución de la Presidencia de la CNMC de 15 de junio de 2022 donde se acordó delegar en el titular de la Secretaría General dichas competencias.
Technical requirements
Digital Certificate
A digital certificate for a natural or legal person or representative that has been issued by any provider of certification services that has made the required notification to the Ministry of Energy, Tourism and Digital Agenda, pursuant to Article 30 of Law 59/2003, Law 59/2003 of 19 December on the electronic signature, and by the DNI-e, issued by the General Directorate of the Police.
Consult the providers of online certification services(Ministry of Energy, Tourism and the Digital Agenda)
Frequent questions
I have completed my statement but I have not received form T-6, the payment letter for the General Operators' Fee
Once you have submitted the Annual Statement, the CNMC will make the corresponding T-6 form available to you through the Electronic Office. If you are registered, you will be notified through the option provided (e-mail or SMS).
The CNMC has not asked me to file the Gross Operating Income Statement. Should I wait until I'm required to file it?
The Ley General de Telecomunicaciones requires all Operators to report their Gross Operating Income annually, whether or not they are prompted to do so by the CNMC. Failure to comply with this obligation will result in a formal notice being issued for you to file the corresponding statement.
How long do I have to submit the annual Income Statement?
By the Law 11/2022, of June 28, General Telecommunications, electronic communications operators required to pay the annual rate will be required to submit an annual declaration of their gross operating income, within the period of six months from the due date of the fee.
If the Operator does not receive any income or does not perform the activity recorded in the Registry of Operators, does it still have to file an Income Statement annually?
Yes, a zero income must likewise be reported (only for accruals prior to fiscal year 2022).
The Electronic Registry form requires a case number, but I don't have it or I don't know it
Enter zero. The system will let you proceed to the remaining fields.
Why is the contact information requested in the Electronic Registry form important?
It will be used if your entry in the Registry is erroneous, incomplete or inconsistent. The data you provide there will not be entered into any file for any purpose other than that indicated.
How can I submit my Income Statement?
Go into the Electronic Office of the CNMC, the Telecommunications Fee Management procedure (https://sede.cnmc.gob.es/tramites/telecomunicaciones/tasas-de-telecomunicaciones), and in the form that shows up in Go to the Procedure, you will have to record the income obtained for the year you wish to report. The system will issue a receipt once you satisfy your obligation to present said statement to the CNMC.
How do I receive my invoice for the General Operator Fee or the Numbering Fee?
If you have provided your information for notification purposes to the CNMC, you will be sent an SMS or a notification email informing you to go into our Electronic Office and download the notification. If you have not yet provided your data, use the following procedure: https://sede.cnmc.gob.es/tramites/general/comunicacion-datos-notificaciones
No notifications are made by mail since the entry into force of Ley 39/2015 de Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas.
What options do I have to pay the invoice I have just received?
You must make a transfer for the amount of the invoice to the account number indicated on the invoice itself, or failing that, you can perform a deposit the payment at the teller window of the financial entity shown on the form.
If convenient, you can send us, through our Electronic Office, one of the pages of the invoice along with a bank receipt for said transfer. In the case of online transfers, you must attach the receipt issued by your bank's payment platform.
Why am I being charged for 10,000 numbers if I only have one assigned, a 5-digit code? (For example, 93800)
The Ley General de Telecomunicaciones specifies that the numbering assignment is made in complete 9-digit numbers. Thus, when you are assigned the number 93800, for example, you are assigned the numbers contained in the number 93800-0000 to 93800-9999, meaning 10,000 numbers are assigned.
How is the Numbering Fee calculated?
The Ley General de Telecomunicaciones establishes the price per number (€ 0.041 per number) and the General State Budget is updated annually (fixed rate amounts). Additionally, Annex I of the Law specifies a coefficient (from 1 to 30) to apply for each type of numbering assigned. Finally, the amount of numbers liquidated must be taken into account. For example, for the number 11800, the fee would consist of:
- Year: 2022
- Number Type: Premium SMS
- Number: 11800
- Amount of Numbers: 10,000
- Coefficient: 30
- Price per Number: €0.041
- Price Update: 1 percent
Price Rate 11800 = 10,000 * 30 * €0.041 = €12,300
The cost of the Numbering Fee that I received is not what I expected
Keep in mind that the Numbering Fee accrues on the first day of each year and is paid in advance. If the numbering is cancelled before the invoice is issued, you will be sent a prorated fee based on the amount of the numbering assignment.
Do I have the right to request a refund for cancelling the numbering during the year?
Yes, you can request the refund of sums unduly paid for the part of your assigned numbering that you will not be able to use.
Where should you write if you have questions or queries about the Electronic Office?
If you have any questions or technical queries related to the electronic office or any of your electronic procedures, you can write to the support incidencias.sede@cnmc.es.
For any other inquiry or request for information, you can use the procedure of Submission of requests, documents and communications.
What is cl@ve?
Some procedures require you to identify yourself electronically (as you would if you carried out the procedure in person).
Cl@ve is a system managed by the Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas aimed at unifying and simplifying citizens' electronic access to public services.
Its main objective is to allow citizens to identify themselves to the Administration in the simplest and most convenient way possible, depending on the procedure involved. The methods available are electronic certificate/DNI-e, Cl@ve PIN, permanent Cl@ve, Cl@ve for EU citizens.
These mechanisms allow citizens to identify themselves when carrying out the procedure. To use them, some of the mechanisms require registering with Cl@ve.
More information on the Official Website of cl@ve