Postal sector information requirements (SOCRATES)

Postal

Descripción del trámite

Trámites de recogida de información periódica anual de los operadores del Sector Postal a través de la aplicación SÓCRATES.

Mediante este trámite sólo deben enviarse los documentos en formato PDF que se generan través de SÓCRATES al finalizar el proceso de carga de datos.
 

Instructions

Para el cierre definitivo de una solicitud de requerimiento de información del Sector Postal a través de SÓCRATES deben seguirse las siguientes instrucciones:

  • Verificación de los datos.
  • Descarga en su máquina local del PDF que genera SÓCRATES al cerrar la carga.
  • Envío del PDF a través de este trámite.

Regulation

  • Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas
  • Ley 3/2013, de 4 de junio, de creación de la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia. Artículo 11
  • Ley 43/2010, de 30 de diciembre, del servicio postal universal, de los derechos de los usuarios y del mercado postal
  • Reglamento (UE) 2018/644 del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de abril de 2018, sobre los servicios de paquetería transfronterizos.
  • Reglamento de Ejecución (UE) 2018/1263 de la Comisión, de 20 de septiembre de 2018, por el que se establecen los formularios para la presentación de información por parte de los prestadores de servicios de paquetería, de conformidad con el Reglamento (UE) 2018/644 del Parlamento Europeo y del Consejo.

Technical requirements

Certificado Digital Certificate

A digital certificate for a natural or legal person or representative that has been issued by any provider of certification services that has made the required notification to the Ministry of Energy, Tourism and Digital Agenda, pursuant to Article 30 of Law 59/2003, Law 59/2003 of 19 December on the electronic signature, and by the DNI-e, issued by the General Directorate of the Police.

Consult the providers of online certification services(Ministry of Energy, Tourism and the Digital Agenda)

Frequent questions

¿A dónde debe dirigirse si tiene dudas o consultas sobre el requerimiento o la información que va a presentar?

Si tiene alguna duda o consulta relacionada con el contenido del requerimiento que se le ha realizado o sobre la información que quiere presentar, puede contactar con el buzón

dtsp.analisismercados@cnmc.es

Where should you write if you have questions or queries about the Electronic Office?

If you have any questions or technical queries related to the electronic office or any of your electronic procedures, you can write to the support gestion.sedeelectronica@cnmc.es.

For any other inquiry or request for information, you can use the procedure of Submission of requests, documents and communications. 

What is cl@ve?

Some procedures require you to identify yourself electronically (as you would if you carried out the procedure in person).

Cl@ve is a system managed by the Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas aimed at unifying and simplifying citizens' electronic access to public services.

Its main objective is to allow citizens to identify themselves to the Administration in the simplest and most convenient way possible, depending on the procedure involved. The methods available are electronic certificate/DNI-e, Cl@ve PIN, permanent Cl@ve, Cl@ve for EU citizens.

These mechanisms allow citizens to identify themselves when carrying out the procedure. To use them, some of the mechanisms require registering with Cl@ve.

More information on the Official Website of cl@ve